Thursday, December 3, 2015

Breastfeeding Journey || Breastpump Buat Hal


Time berpantang sebolehnya aku nak buat stock EBM.
Sbb kekdg tetibe jer kene gi out station. 
At least kalo tetibe cemnih, ada la bekalan susu utk Maryam.

Waktu berpantang kan makan mmg teratur.
 Pagi , Tgh Hari, Ptg , Mlm sume aku bantai makan byk.
Alhamdulillah susu meriah.. Maryam plak minum sikit, so dapat la aku buat stock EBM.
Gadget yg penting utk buat stock harusla Breast Pump. 
Aku guna Medela Freestyle yg beli 2 tahun lepas..

Waktu Hafiz dulu aku mmg dah experience Pam Manual tetibe rosak.
Kalau rajin, boleh baca entry ni . 
Mmg nak meraung jer rasanya sbb breast bengkak. Rasa xselese sungguh.
Kalini aku dah prepare awal2.. Dah check gadget sebelum bersalin.
Tapi nak dijadikan cite, mmg pam buat hal jgk. Kihkihkih

Tgh syiok mengepam tetibe Medela Freestyle ni terstop. Adoi. Mmg buat hal..
Bila on terus berkelip2 icon kat batery tu. Aihhh, td full kot.
Terus gi charge. Time charge keluar lak symbol "batt" ni..


Time baru beli jer ada symbol ni. Meaning kena charge 24jam. 
Aku rasa mungkin dulu xguna aku gi bukak batery dia. Once dah bkk batery mmg kena charge 24jam. Mane la aku nak tahu. Tu pon hasil dari google la yg aku tahu.. 
Terus aku charge 24Jam walaupon battery dia dh full. 
Org ckp kalau tgh charge mmg xyah la gune. Biar jer dia charge utk 24jam tu.
Tapi aku xde pam spare, hentam jer la labu. Nak buat cemane kan..
Alhamdulillah ok..

Tapi bila balik KL, suction plak wathal. Sebelah corong ada suction sebelah lagi xde.
Aku rasa mesti sparekit ni yg kena tuka..



Aku buat jadi single pam jer la sementara nak tunggu beli. 
Harganya pon boleh tahan RM120 paling murah pernah aku google. 
Membrane ni sebenarnye xleh rendam dlm air panas. Sbb dorg ckp getah tu mungkin akan berubah elastic dia.. Mane la aku nk tahu kan sbb tgk ramai jer rendam air panas. KihKih..
Stress plak aku tiap kali pasang then rasa xde suction. Kena la adjust2 kasi sampai ada suction.
Hermm. Aku duk scroll2 kat instagram, jumpa la ada 1 instagram ni blh service pam. Ok jgk kalau hantar gi service, kot la sebenarnye suction yg ade problem. Habis Rm100 jgk la gi service. 
Suction pam aku ok jer dia ckp.. Bagus dari nilai suction yg sepatutnye.
Tapi sebabkan aku dh hantar kan, dia kuatkan lagi suction tu. 
Bila check sparekit aku ni, mmg sah la sparekit aku yg problem.
Sib baik la bukan motor or bende lain yg problem. Kalau x melayang la $$$



Memula aku igtkan nak beli Single Pump Autumnz Bliss sebagai backup.
Tapi takdek stock la plak kat Supplier. Grrrr.
Terus aku google cari pam manual yg ok. Pam yg aku nak memula sumenye duk jejauh.
Darurat weh. Mesti segere. Tak boleh kalau xde pam ni. Dah 2-3 hari marmet tp lenguh tgn.
Jejln kat butik baby area gombak, nampak pam manual trueeluv ni. 
Pam ni RM79 which is dlm budget aku.
Terus sambar. Org butik tu ckp pam manual ni baru masuk pasaran. 
So far aku guna mmg puas hati.
Suction dia bagus. Mmg rasa kosong breast lepas pam.



No comments:

Post a Comment